درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

برای شناخت کامل از نماز باید پی به آثار آن برده شود.باید بدانیم نماز چه تأثیری در زندگی دنیوی و اخروی ما دارد.بعضی افراد تارک الصلوه و کاهل نمازند،در حالی که آیات الهی و احادیث معصومین (ع) تأثیرات و نتایج نماز را بیان می کند.
این نمازی که خداوند برای ما انسانها هدیه فرموده وآثاراش هم به خود ما بر می گردد و این لیاقت را پیدا کرده ایم که در مقابل او سر تعظیم فرو آوریم، نیاز خود انسان است.خداوند نیازی به نماز ما ندارد، در حقیقت ما نیازمند او هستیم نه او نیازمند به عبادت ما.
خداوند در قرآن مجید بر بی نمازی خود از عبادت ما،چنین می فرماید:((یاایهّا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحمید:ای مردم!شما همگی نیازمندان به خدا هستید،تنها خداوند است که که بی نیاز و شایستۀ هر گونه حمد و ستایش است[فاطر،15]
همان گونه که او بی نیاز مطلق است،انسانها فقیر مطلق هستند و همان گونه که او قائم به ذات است،مخلوقات همه قائم به او می باشند؛چرا که وجودی است از هر نظر بی نهایت.با این حال، از طریق عبادت و اطاعت او می توانیم راه تکامل را پیموده و به مبدأ بی پایان فیض در پرتو عبودیتش هر لحظه نزدیکتر شویم و ازانوار ذات و صفات او بهره بگیریم

Avazak.ir Line52 تصاویر جداکننده متن (4)

اثرات معنوی نماز بر روح و روان انسان


نماز هر كسى تابع میزان معرفت و شناخت اوست و چون معرفت و ایمان افراد با هم متفاوت است، نمازهاى آنها و آثار آن نمازها نیز مختلف است. ولى به هر حال هیچ نمازى بدون اثر نمى باشد هر چند میزان آن آثار كاملا متفاوت است. انسان با ایمان باید بكوشد با تمرین و تصمیم و اراده قوى به نمازش عمق و شور و حال ببخشد و با مطالعه كتاب هائى كه در این موردنوشته شده و اسرار و نكات ظریف نماز را بیان كرده اند و نیز مطالعه شرح حال بزرگانى كه به نماز عشق مى ورزیده اند و نماز آنها نمونه اى از معراج مؤمن بوده به تدریج و كم كم بر حضور و توجه در نمازش بیفزاید و شور و نشاط خود را در حال نماز بیشتر نماید.باید دانست كه همین نمازهاى بى روح و دست و پا شكسته ما نیز خالى از آثار مختلف تربیتى و روانى و اجتماعى نمى باشد و اگر انسان همین نماز بى روح را هم ترك مى كرد، میزان جرم و خطا و معصیت او بیشتر مى شد. چون اثر عمده نماز كه همان نهى از فحشا و زشتى و گناهان است، حتى در این گونه نمازها نیز ظاهر و آشكار مى گردد.در روایت آمده است جوانى از انصار نماز خود را به جماعت با پیامبر- صلى الله علیه و آله- مى خواند ولى گاهى مرتكب خطا و گناه نیز مى شد. این جریان را به پیامبر گفتند. حضرت فرمود: بالاخره این نماز روزى باعث بیدارى و دورى او از گناه مى گردد. طولى نكشید كه آن جوان متنبه و بیدار شد و دست از اعمال بد و زشت خود برداشت و در صراط مستقیم بندگى قدم گذاشت.

انسان مومن باید به هر طریق با خداى خود مرتبط و پیوسته باشد و رابطه اش را با خداى خود هر چه قدر هم كه ضعیف و كم رنگ باشد، قطع ننماید و همین ارتباط ضعیف را روز به روز تقویت نماید تا به تدریچ به درجات عالى قرب و معرفت خداى متعال برسد:

گرت هواست كه معشوق نگسلد پیوند            نگاه دار سر رشته تا نگه دارد

گفتنى است بخشى از عبارت هاى نماز اعلان نیاز به درگاه خداوند است اما بخش عمده آن ستایش و سپاس و تعظیم و خاكسارى به درگاه خداوند است كه نماد پرستش و بندگى به درگاه پروردگار است. علاوه بر این كه نیازمندان با اعلان نیاز به درگاه بى نیاز مطلق و دیدن لطف و رحمت از سوى او حس پرستش و بندگى در آنان بیش از پیش زنده و شكوفا مى شود. براى توضیح بیشتر به مطالب زیر توجه كنید:

قرآن شریف وقتى درباره انگیزه خلقت انسان سخن به میان مى آورد، بحث عبادت را مطرح مى سازد «و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون و من جن و انس را نیافریدم جز براى این كه عبادتم كنند»(1)

نماز مهمترین و با شكوه ترین جلوه عبادت محسوب مى شود تا حدى كه هیچ عبادتى براى تقرب و نزدیكى عبد به مولا به پایه نماز نمى رسد. امام على (ع) در این خصوص مى فرمایند: «الصلوه قربان كلى تقى نماز وسیله نزدیك شدن هر پارسایى به خداست»(2)

قرآن كریم وقتى درباره حكمت همین نماز سخن مى گوید، علت تشریع آن را ذكر و یاد خدا مى داند «و اقم الصلوه لذكرى نماز را براى این كه یاد مرا زنده كنید به پا دارید»(3)

و در مواردى دیگر، دلیل عبادت را تشكر از خداوند معرفى مى كند «یا ایها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذین من قبلكم اى مردم پروردگار خود را پرستش كنید آن كس كه شما و كسانى را كه پیش از شما بودند آفرید»(4)

از طرف دیگر نماز تنها به امت پیامبر (ص) ما اختصاص ندارد بلكه این عهد و پیمان الهى با همه مردم و در همه دوره هاست كه تنها خدا شایسته عبادت و پرستش است. قرآن شریف جریان نماز و محراب عبادت پیامبران گذشته و حضرت مریم مادر عیسى مسیح (ع) را در طى آیاتى مطرح كرده كه اهمیت نماز را در ادیان الهى بیان مى نماید.

مضامین بالاى سوره حمد گویاى این حقیقت است كه توحید و یگانه پرستى، والاترین هدفى است كه براى انسان ترسیم شده است و یگانه راه رسیدن به این هدف- به حقیقت- عبادت و بندگى است و نماز برترین تجلى و ظهور عبادت شمرده مى شود.

چه چیز مهم تر از این که انسان هر صبح و شام رابطه و پیوند خود را با خدا تجدید کند،با او به رازو نیاز برخیز و به یاد عظمت او و مسئولیت های خویش بیوفتد و در  پرتو. این کار، گرد و غبار و زنگار گناه را در دل و جان بشوید و با پیوستن قطرۀ وجود خود به اقیانوس بی کران هستی حق مایه بگیرد.
آری نماز همۀ این آثار و برکات را دارد

 

در این قسمت به بعضی از  آثارو برکات نماز در دنیا می پردازیم.که به طور اجمالی  بیشتر آنها را نام می بریم و در قسمت های بعد ، به طور مفصل به هر کدام می پردازیم.

1-    بصیرت در كارها:  علی (ع) می فرماید : هر كه یاد خدا كند در كارها بصیرت پیدا می كند 1.

2-   ذكر خدا ، صیقل روح : علی (ع) می فرمایند: به دوستی كه خدا وند ذكر و پاداش را صیقل روحها قرار داد تا گوشهای سنگین با یاد خدا شنوا و چشمهای بسته با یاد او بینا شود2 .

3-    یاد خدا ، عامل رستگاری : خداوند سبحان در قرآن كریم می فرماید: خدا را فراوان یاد كنید تا رستگار شوید .

4-    زنده شدن دل : هر كس خداوند را یاد كند خداوند دل او را زنده كرده و عقل و خردش را روشن گرداند.

5-   روشنی قلب : حضرت علی (ع) می فرماید : ملازم ذكر خدا باش كه آن روشنی قلب است .

6-    سالم ماندن از شّر شیطان : ذكر خدا سرمایه ی هر مومنی است و سود آن ، سالم ماندن از شر شیطان است.

7-   داروی بیماریهای روحی : حضرت علی (ع) می فرمایند: یاد خدا داروئی برای بیماریهای روح است .

8-   موجب شرح صدر : حضرت علی می فرمایند: یاد خدا موجب شرح صدر است.

9-   موجب روشنی سینه : حضرت علی (ع) میفرمایند : یاد خدا بودن نور عقول و زندگی بخش جانها و موجب روشنی سینه ها است .

10-          نورانی شدن دلها : حضرت علی (ع) می فرمایند: ثمره و نتیجه ذكر خدا نورانی شدن دلهاست .

1- منتخب الغرر ص 24                                             

   2- بحار الانوار ج 69

11-          راندن شیطان : یاد خدا بودن موجب راندن شیطان است.

12-          تقرب به وسیله نماز : امام كاظم (ع) می فرمایند: بهترین چیزی كه بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به در گاه الهی تقرب پیدا می كند نماز است .

13-          سبب یاد خدا شدن : آیه 28 سوره رعد «آگاه باشید كه با یاد خدا دلها آرام می گیرد .»

14-          نماز نگهبان الهی .

15-          معراج مومن .

16-          نماز ، باز دارنده از فحشا و منكرات .

17-          بهره برداری از نماز .

18-          نماز وسیله ی پاك سازی از كبر .

19-          دوری شیطان در دم مرگ .

20-          سیاه شدن چهره شیطان .

21-          نماز دژ محكم در مقابل شیطان .

22-          نماز عامل شكست شیطان .

23-          نماز سبب رستگاری .

24-          رسیدن به درجه ی عالی .

25-          بركات نماز .

26-          نماز وسیله نجات .

27-          نماز موجب اجابت دعا .

28-          سلاح مومن .

29-          نزول رحمت الهی .

30-           نماز و شست وشوی گناهان

31-           نماز وسیله ی شفا

سپاس فراوان آفریدگاری را سزاست كه جهان هستی را همسان و هماهنگ با احتیاجات و نیلزهای بشری سامان داده و با تدبیر حكیمانه ی خود ان را پرورده است و درود نامحدود بر والا ترین معلم و مربی انسان یعنی پیامبر گرامی اسلام (ص) كه با مدد وحی الهی و كتاب آسمانی، بشریت را به صراط مستقیم و رهنمودهای درخشان فرهنگ و تمدن آشنا ساخته است و همچنین بر امامان و پیشوایان راه حق كه همواره اهتمام و عنایات خود را بر تعلیم و تربیت جامعه ی بشری مصروف داشته اند



بازداشتن از فحشا و منكر

وَ اَقِمِ الصَّلاةَ اِنَّ الصُّلاةَ تنهی عَنِ الفحشاءِ وَالمُنكَرِ وَ لَذِكرُاللهِ اَكْبَرُ واللهُ یَعلمُ ما تصنعُون.(عنكبوت/45 ) "… و نماز را برپا دار كه نماز انسان را از زشتی ها و منكرات باز می دارد و ذكر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه كنید آگاه است."

طبیعت نماز از آنجا كه انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنی اعتقاد به مبدأ و معاد می اندازد، دارای اثر بازدارندگی از فحشا و منكر است. نماز، كسی را كه به انواع وسایل هوسرانی مجهز و پایه های حكومت غرایز طغیانگر در كانون وجودش مستحكم و پابرجاست و برای آنها مرزی نمی شناسد، كنتر ل می كند. در هر روز پنج بار ادای نماز كردن، صبح بعد از برخاستن از خواب (كه انسان از همه چیز غافل است)، وسط روز (هنگامی كه غرق در زندگی مادی است)، در پایان روز و آغاز شب، می تواند جامعه ای صالح ایجاد نماید. نمازی كه برای انجام آن از ابتدا، انسان خود را از هرگونه آلودگی پاك كرده و حرام و غضب را از خود دور می سازد و با حمد، تسبیح، تكبیر و سلام بر بندگان صالح خدا، خدا، مقام اولیاء، درجات مردان خدا، عذاب الهی، كیفر خطاكاران، حسابهای دقیق و بی اشتباه روز رستاخیز را به یاد می آورد و با قیام در مقابل خدا، او را از هر چیز برتر و بالاتر می شمرد و با یاد نعمتهایش او را سپاس می گوید و از او صراط مستقیم را می طلبد، بدون شك انسان را متوجه جهان معنوی كرده و در درونش جنبشی به سوی حق و پاكی پیدا می شود و او را از خودخواهی و دنیاپرستی باز می دارد و با تواضع در مقابل ذات لایزال الهی، عشق به جاه و مقام، كنار می رود.

نمازگزار با توجه به معانی آیاتی كه در نماز می خواند، قهراً از مواعظش پند گرفته، به امر و فرمانش تن داده و خود را از گناهان باز می دارد. مسلماً ذكری كه متضمن یاد خدا و خشوع در برابر او و تلاوت قرآن (كه بر وعده ثواب، عذاب و هدایت مشتمل است) می باشد با گناهان سازش ندارد.البته میزان اثر نماز به درجه خلوص نمازگزار بستگی دارد و این كه چه مقدار موانع را از بین برده باشد. بدیهی است هر چه موانع بر سر راه ارتباط انسان با خدا كمتر باشد، اثر آن بیشتر و بر عكس هر چه موانع بیشتر باشد، اثر نماز كمتر است. چرا كه بازدارندگی از گناه، اثر طبیعی نماز است.

اِنَّ الاِنسانَ خلِقَ هَلوعاً. اِذا مَسَّهُ الشرُّ جَزُوعاً. وَ اِذا مَسهُ الخَیْرٌ مَنوعاً. اِلاّ المُصَلینَ. الَّذینَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ دائِمُون.(معارج/ 19 تا 23) "انسان، حریص و كم طاقت آفریده شده – هنگامی كه بدی به او رسد بی تابی می كند. و هنگامی كه خوبی به او رسد مانع دیگران می شود. مگر نماز گزاران. آنها كه نماز را مرتباً به جا می آورند."

انسان، حریص و كم طاقت و خودخواه است. در بدیها بی تابی می كند و خوبیها را منحصراً برای خود می خواهد؛ مگر نمازگزاران كه نمازشان و ارتباطشان با خالق یكتا، آنها را از هر فحشاء و منكری باز می دارد:وَالَّذینَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ یُحافِظونَ. (معارج / 34) " و آنها كه بر نماز مواظبت دارند."

نمازگزارانی كه نماز را با حفظ ظاهر آن (آداب، شرایط، اركان و خصوصیات آن) و حفظ روح آن (حضور قلب) به طور دائم می خوانند.



منبع :کتاب آثار و برکات نماز(عباس عزیزی)


یاد خدا مایه آرامش دلها


اظطراب و نگرانی همیشی یکی از بزرگترین بلا های زندگی انسان ها بوده و هست و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی محسوس است.
قرآن با یک جمله کوتاه و پر مغز ، مطمئن ترین و نزدیکترین راه را نشان داده و می فرماید:((بدانید که یاد خدا آرامش بخش دلهاست)).
بنابراین ، هر وقت که دل آدمی به یاد خدا بیفتد،اولین اثری که از خود نشان می دهد این است که،متوجه تقصیر ها و گناهان خویش گشته، آن چنان منأثّر می شود که عکی العمل آن در جوارح،بدن را به لرزه می اندازد.

دوّمین اپرش این است که متوجّه پروردگارش می شود که هدف نهایی فطرت اوست و در نتیجه،خاطرش سکون یافته و به یاد او دلش آرامش می یابد.
پس بهترین وسیله برای رفع اضطراب ها و نگرانی ها،فقط ذکر الهی است.
زندگی بر محور دو واژه می چرخد:یکی اطمینان و آرامش که با یاد خدا بدست می آید،و دیگری اضطراب و نگرانی.افرادی که در زندگی اضطراب و نگرانی دارند ،از ذکر الهی غافل اند.لذا خداوند می فرماید:((الا بذکر الله تطمئن القلوب:آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرامش میابد{رعد28}))
و در حدیثی علی(ع) می فرمایند((یاد خدا روشنی سینه ها و موجب آرامش دلهاست{منتخب الغرر،ص22}))


منبع :کتاب آثار و برکات نماز (عباس عزیزی)


نماز سلاح مومن.

بهترین سلاح برای مومن نماز است.دشمنان خدا و شیطان از این می ترسند و شیطان بنا

دارد که این سلاح را از ما بگیرد وهنگامی که مارا خلع سلاح نمود ، آن موقع است که

ما را گمراه می کند.قرآن کریم ، اهداف شیطان از بازداشتن نماز را چنین بیان می نماید:

((إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِوَ

یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ:شیطان می خواهد میان شما

به وسیله ی شراب و قمار عداوت ایجاد کند و شما را ازذکر خدا و نماز باز دارد،

آیا (با این همه زیان و فساد و با این نهی اکید)خودداری خواهید کرد؟؟{مائده ،91}))

در حدیثی  رسول خدا (ص) می فرماید:((الصّلاه سلاح علی الکافر:نماز سلاح مومن علیه کافر است

{بحارالانوار،ج82،ص56و231}))



منبع :کتاب آثار و برکات نماز (عباس عزیزی).