تبلیغات
آثار و برکات نماز در دنیا،برزخ و قیامت - نقش معلم و مدرسه در توسعه فرهنگ نماز

درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

نقش معلم و مدرسه در توسعه فرهنگ نماز

نماز، تقدیم حمد و سپاس به درگاه خالق منان و کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان،

یعنی کمال جویی است. نماز، فرصتی برای طراوت بخشیدن روح و پلی برای نیل به اوج کمال

مطلق و زینت بخش شخصیت و منش مؤمنان است. نماز، یکی از اساسی ترین ارکان حیات،

تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوامع انسانی است.



Image result for ‫نماز و معلم‬‎

راههای ترویج نمـــــاز در مدارس

 


1- تقویت گرایش مذهبی دانش آموزان : دانش آموزان خود علاقه مند به مسائل مذهبی می باشند

و این یك نیاز درونی كه مسائل تربیتی خانواده و جامعه و غیره در آن موثر بوده است و می باشد.

 

2-آشنایی دانش آموزان با احكام نماز : بر پدران ومادران و اولیاء مدرسه لازم است كه دانش آموزان

را با نماز و احكام آن وضو ، طهارت ، مبطلات غیره آشنا می كنند.

 

3- برنامه ریزی بنا به جنسیت و پایه تحصیلی : در مدارس ابتدایی اجرای جشن تكلیف در مدارس

دخترانه و فراهم نمودن چادر نماز و شركت دانش آموزان در نماز جماعت مسجد محل در نماز جمعه

موثر است.

 

4- اعتقادات مذهبی اعضای خانواده از عملكرد تربیتی والدین ، میزان تحصیلات و شغل اثر گذار است:

پدر و مادر یا اعضای خانواده و تحصیلات و آگاهی خانواده شغل مناسب كه در كنار هم بودن تاثیر دارد .

 

5- حضور دبیران كاركنان مدرسه در نماز جماعت : در صورتی كه دبیران و كاركنان در نماز جماعت حضور

داشته باشند بر حضور فعال دانش آموز تاثیر گذار و موثر است .

 

6- روابط صمیمانه اولیاء مدرسه با همدیگر و دانش آموزان : نماز در كنار هم بودن اعضاء با هم است یعنی

كسی در ظاهر بر كسی برتری ندارد و در ارتباط با هم صمیمی باشد دانش آموز بداند در برابر خداوند

كسی بر كسی برتری ندارد و اخلاق و منش اولیاء مدرسه در نمازخانه بخاطر خداست

 

7- حضور مربی تربیتی در مدرسه : مربیان از كسانی هستند كه وقت و فرصت جهت این امر دارند اما

بعضی از مدارس به علت تعداد كم دانش آموز مربی ندارد .

 

8- میزان محبوبیت مربی تربیتی :اگر مربی محبوب باشد پیش دانش آموزان بر رونق نماز جماعت

می افزاید .

 

9- تشویق دانش آموزان : تشویق كلامی، مادی ، غیره بر حضور آنان می افزاید .

 

10- اهمیت دادن به حضور دانش آموزان در مدرسه : به حضور دانش آموزان در نماز جماعت

اهمیت داده شود .

 

11- ارتباط معلمان بادانش آموز ان:نماز باعث ارتباط فیزیكی و كنار هم بودن است و باعث

می شود كه علاقه قلبی دو سویه بیشتر شود .

 

12- برنامه ریزی مدیران و مربیان برای اقامه نماز: اهمیت به نماز ، نصب برنامه نماز جماعت

در تابلو واعلام در مراسم صبحگاه و ظهر گاهی تاثیر نیست .

 

13- كیفیت برنامه ریزی مدارس : زمان اجرای نماز ، مدت اجرا، فراهم آوردن شرایط برای حضور

دانش آموزان بر شكوه نماز جماعت می افزاید .

 

14- كیفیت آموزشی در مدرسه : چگونگی آموزش در مدرسه در رابطه با مسائل دینی و احكام

تاثیر بسزایی دارد

 

15- كیفیت فوق برنامه ها : فوق برنامه یك مكمل آموزشی است زمان ، مدت استراحت ، كیفیت

آموزشی در آنها بر نماز تاثیر دارد .

 

16 - وجود كتابهای دینی و نشریات : در مدرسه باید كتاب و نشریه ها و منابع جهت برآورد نیاز های

دانش اموزان باشد

 

17- وضعیت اعتقادی دوستان و همسالان : با توجه به سن دانش آموزان و تاثیر پذیری خیلی زیاد

از همسالان اولیای دانش آموزان و مدرسه مواظب باشند كه علاوه بر ارتباط ظاهری بعد اعتقادی

را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

 

18- نقش معاشرت دوستان و همسالان : رفت و آمد بین راه مدرسه ارتباط خانواده با افراد بر نماز

و اعتقاد تاثیر گذار است و اینكه با چه خانواده هایی و افرادی ارتباط دارد.

 

19- عوامل مربوط به جو و محیط اجتماعی : در جامعه ای كه زمینه رشد و تبلیغ مسائل دینی باشد

با جامعه ای كه چنین نباشد تربیت و علاقه دانش آموزان متفاوت است .

 

20- تبلیغات رسانه های گروهی : رسانه های تبلیغاتی نقشی كه ایفا می كنند معجزه آساست

اما باید برنامه های غنی داشته باشند . متناسب با نیازها روانی دانش آموزان

 

21- نقش پذیری الگو های اجتماعی : افرادی كه در اجتماع از ورزشكاران ، دانشمندان ، و غیره

هستند نقش اصلی ایفا می كنند كه خود اهل باشند دانش آموز نقش می پذیرد .

 

22- تشكیل ستاد اقامه نماز در آموزشگاه ، اداره ، و حضور نماینده دانش آموزان در آن : بر اهمیت

موضوع می افزاید در صورتی كه ظاهری و سوری نباشد

 

23- ارتباط گروه های دانش آموزان عضو ستاد مدارس با هم: دانش آموزانی كه ستاد اقامه نماز

مدارس هستند با هم جلساتی داشته باشند از تجربیات هم استفاده كنند

 

24- مشاركت دانش آموزان در فعالیت نماز خانه و برپایی نماز جماعت : به دانش آموزان مسئولیت

نقش واگذار گردد لذت می برندو بر سایرین تاثیر مثبت دارند مانند منظم نمودن سجاده ها .

 

25- تكریم دانش آموزان فعال : از دانش آموزانی كه در نماز خانه فعالند باید تقدیر شود. مثلا

امورات بهداشتی ، روشنایی نظم را بر عهده دارد .

 

26- برگزاری مسابقه آموزشگاهی ، شهرستانی ، استانی ، كشوری در مورد احكام و فلسفه

نماز بر اهمیت آن می افزاید.

 

27- تهیه تراكت و بروشور های جذاب در زمینه نماز و نماز جماعت میان دانش آموزان و معلمان

 

28- برپایی نمایشگاهی از آثار هنری و فرهنگی مربوط به اقامه نماز : در آموزشگاه، شهرستان،

استان ، و كشوری كه اهمیت موضوع را می رساند.

 

29- برنامه ریزی جهت جذب دانش آموزان : در نمازخانه با نظر خواهی از دانش آموزان فعال و اهمیت

دادن به نظر آنها در طرحی كه به نام اصحاب الصلاة آماده نموده ام

 

30- پذیرایی از دانش آموزان شركت كننده : در نماز خانه بعضی از اوقات تاثیر بسزایی دارد

 

31- اختصاص زنگ نماز در مدارس : با توجه به اینكه اوقات شرعی با ساعات كار اداری همخوانی

ندارد یكی از مشكلات برگزاری نماز در مدارس نبود وقت مناسب است اگر در یك زنگ دقایقی

بعنوان زنگ نماز پیش بینی شود خیلی موثر است .

 

32- تامین نیروی انسانی مناسب جهت جذب و تربیت مربیان و دانش آ موزان : این به یك برنامه

طولانی مدت و دارای هزینه می باشد كه باید برنامه ریزان سطح كلان به این مهم توجه كنند .

 

33- طول ندادن بیش از حد به نماز : زیرا حدیث است كه بخاطر رعایت حال پیران و كودكان باید نماز

طولانی نباشد .

 

34- تقدیر از همكاران فعال در نماز به صورت مادی و معنوی : مثلا اعطای تقدیر نامه از طرف مدیر

مدرسه یا مدیریت منطقه یا هدیه ای مادی كه باعث ایجاد انگیزه در همكاران می شود .

 

35-انتخاب امام جماعت فعال و خوش اخلاق : امام جماعتی موفق است كه نماز را به عنوان یك

وظیفه دینی انجام دهد و با مطالعه برآگاهی های خود افزوده و دانش آموزان را نسبت احكام و

اهمیت نمازآشنا كند . با توجه به اصل تولی و تبری با دانش آموزان دوست باشد .

 

36- استفاده از نظریات و پیشنهادات و دست ساخته ها و هنر نمایی دانش آموزان و همكاران در

مدرسه و برجسته نمودن این فعالیتها جهت تشویق سایرین

 

37- سرویس بهداشتی مناسب : از جهت تعداد به نسبت دانش آموزان ، نظافت ، و مكان

 

38- وضو خانه مناسب : آب گرم ، محل مناسب جهت وضو -صابون مایع

 

39- نوشتن دعاو احادیثی در زمینه وضو جهت اطلاع و آگاهی دانش آموزان

 

40- نزدیك بودن سرویس بهداشتی و وضو خانه به نماز خانه كه وقت دانش آموزان زیاد تلف نشود .

 

41- وجود دمپایی لازم برای وضو گرفتن : با توجه به حساسیت دانش آموزان نسبت به نظافت

 

و كفشهایشان وجود دم پایی لازم و ضروری است.

 

42- نمازخانه باید مجهزبه وسائل حرارتی مناسب باشد : نماز خانه سرد مكان مناسبی برای

 

نماز خواندن نیست و دانش آموزان استقبال نمی كنند.

 

43- در فصل گرما وسایل خنك كننده ضرری است .

 

44- نمازخانه از میان اتاقها مناسب ترین و بهترین اتاق باشد .

 

45- فضای مناسب جهت حضور دانش آموزان نماز خوان در نماز خانه باشد.

 

46- از نظر فرش مناسب باشد .

 

47- پرده، سجاده ، جاكفشی مناسب موجود باشد .

 

48- وقت مناسب برای ادای نماز و استراحت باشد .

 

49- طرح سوال دینی و قرآنی و در نظر گرفتن جایزه ای برای برندگان

 

50- نصب پوستر های آموزشی نماز .

 

51- تشویق دانش آموزان نماز خوان در مراسم صبحگاه و ظهرگاه.

 

52- راه اندازی اردوی نماز برای دانش آموزان نماز خوان .

 

53- دعوت از شخصیت های مذهبی شهرستان جهت ایراد سخنرانی و راهنمایی دانش آموزان

 

54-اجرای نمایش ،تاتر ، سرود، در ارتباط با نماز

 

55- اختصاص یك تابلوی اعلانات به نماز

 

56- نمایش فیلم های كوتاه در ارتباط با نماز

 

57- نشست با دانش آموزان مدارس همجوار و استفاده ازنظریات ابتكارات و خلاقیت های آنها

 

58- نیاز سنجی از دانش آموزان مدرسه .

 

59- تهیه تلویزیون ، سی. دی ، دی. وی. دی ، در نماز خا نه برای نمایش فیلم های دینی و مذهبی .

 

60- نمازخانه از لحاظ نور و هوا مشكلی نداشته باشد .

 

61- وجود كتابخانه كوچكی مختص به نمازخانه حاوی كتاب احكام ، قرآن ، رحل قرآن و ......

 

62 - مسابقه روزنامه دیواری-شعر- نقاشی- دكلمه- احادیث- در میان دانش آموزان

 

منبعhttp://tamalakoot.rozblog.com:

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر