تبلیغات
آثار و برکات نماز در دنیا،برزخ و قیامت - مسجد در اسلام چه جایگاهی دارد؟

درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

مسجد در اسلام چه جایگاهی دارد؟

در اینجا به چند نمونه از ویژگی‌های مسجد اشاره می‌کنیم:

1.     مسجد خانۀ خدا

با اینکه خداوند، محدود در مکان خاصی نیست مساجد را خانۀ خود معرفی می‏کند. واضح است که هر چیزی که به خداوند نسبت داده شود، باید چیز بسیار با ارزشی باشد. برای نمونه آنجا که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل(ع) دستور تطهیر خانۀ کعبه را می‌دهد و آن را خانۀ خود معرفی می‏کند.[1] در حدیثی قدسی آمده است: "خوشا به حال کسی که در خانۀ خودش وضو بگیرد آنگاه به سوی خانه من بیاید و مرا در خانه‏ام زیارت نماید".[2]



[1]. "و إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ و أَمْناً و اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّى و عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهیمَ و إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ و الْعاكِفینَ و الرُّكَّعِ السُّجُود" (بقرة: 125).

[2]. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): "قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ و تَعَالَى إِنَّ بُیُوتِی‏ فِی الْأَرْضِ الْمَسَاجِدُ تُضِی‏ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِی‏ءُ النُّجُومُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ أَلَا طُوبَى لِمَنْ كَانَتِ الْمَسَاجِدُ بُیُوتَهُ أَلَا طُوبَى لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلَا إِنَّ عَلَى الْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ أَلَا بَشِّر الْمَشَّاءِینَ فِی الظُّلُمَاتِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ (أحمد بن محمد بن خالد البرقی، المحاسن، ج‏1، ص48).

1.     حرام بودن ورود مشرک و کافر به مسجد

جایگاه مسجد همانند خانه انسان نیست که هر انسانی حق وارد شدن به آن را داشته باشد؛ بلکه اگر کسی به خدا و روز قیامت ایمان نداشته باشد، حق وارد شدن مسجد را ندارد؛ حتی اگر زیباترین لباس‏ها را هم پوشیده باشد؛ زیرا بر خلاف ظاهر آراسته‌اش، باطنی آلوده به شرک و کفر دارد.

2.     نجس کردن مسجد، حرام و پاک کردن آن واجب

اینکه مکانی همیشه باید پاک بماند و نجس کردن آن حرام باشد، دلیل بر اهمیت فوق‏العادۀ آن است؛ زیرا هر چه مکانی مقدس‏تر باشد، رعایت احترام آن لازم‏تر است. بنابراین اگر کسی ببیند مسجد نجس شده و هنوز وقت نماز نیز وسعت دارد، اول باید مسجد را پاک کند بعد نماز بخواند.

3.     حرمت توقف جنب و حائض

نه‏تنها نجاست مسجد؛ بلکه حضور انسان آلوده نیز در مسجد حرام است. توقف انسان جنب یا زن حائض در مسجد حرام است.

4.     حرام بودن دفن اموات در مسجد

دفن مؤمن در مسجد حرام است؛ برای آنکه مسجد برای همیشه یک مکان عبادی باقی بماند و تبدیل به مقبرۀ اموات نگردد. [1]

5.     تعمیر مسجد ملاک ایمان

اگر مسجدی به‏گونه‌ای دچار خرابی شود که باعث شود از احترام آن کاسته شود، واجب است تعمیر شود. قرآن کریم نشانۀ ایمان به خدا و روز معاد و نترسیدن از غیرخدا را تعمیر و آباد ساختن مسجد معرفی می‌کند.[2] همچنین خداوند به اندازه‌ای آبادکنندۀ مساجدش را دوست دارد که پیامبر(ص) فرمودند: "وقتى مرضى از آسمان بر مردم فرود آید، خداوند آن را از بانیان مساجد دور می‏گرداند".[3]

6.     لزوم رعایت ادب نسبت به آن

حفظ احترام مسجد واجب و بی‌احترامی به آن حرام است و برای حفظ حرمت مسجد دستور داده شده است که همسایگان مسجد نماز خود را در مسجد بخوانند. حضرت علیفرمود: "نمازِ همسایۀ مسجد جز در مسجد درجۀ کامل قبولی را ندارد؛ مگر اینکه شخص معذور باشد"[4] و نیز آن حضرت تا چهل منزل کنار مسجد را جزء همسایگان آن مسجد معرفی کردند.[5]



[1]. البته در اسلام، انسان مؤمن محترم است چه در زمان حیاتش و چه بعد از مرگش و زیارت قبور اموات مورد تأکید اسلام است.

[2]. "إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ و الْیَوْمِ الْآخِرِ و أَقامَ الصَّلاةَ و آتَى الزَّكاةَ و لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ یَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدین" (التوبة: 18) ‏

[3]. قال رسول الله (ص): "ان الله تعالى، اذا انزل عاهة من السماء على اهل الارض صرفت من عمار المساجد" (پاینده، نهج الفصاحه، ح 682).

[4]. عَنْ عَلِیٍّ(ع)أَنَّهُ قَالَ: "لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِی الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنْ یَكُونَ لَهُ عُذْرٌ أَوْ بِهِ عِلَّةٌ فَقِیلَ لَهُ و مَنْ جَارُ الْمَسْجِدِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ" (ابن حیون تمیمی، دعائم الإسلام، ج‏1، ص148).

[5]. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع)‏: "حَرِیمُ الْمَسْجِدِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً و الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ أَرْبَعَةِ جَوَانِبِه" (حر عاملی، وسائل الشیعة، ج‏12، ص 133).

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر