درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

علاقه زیادی دارم که علت و فلسفه تمام احكام را بدانم، لطفا راهنمایی ام کنید؟

Image result for ‫فلسفه نماز‬‎



1.    آگاهی کامل از فلسفه همه احكام، دانشی فراتر از دانش بشری می طلبد. لیكن بطور اجمال می دانیم كه همه احكامِ واجب و مستحب به گفته خداوندِ حکیم، مفید و دارای مصلحت و احکامِ حرام و مکروه مضرّ و دارای مفسده است. بنابراین در صورتی كه فلسفه حكمی را بالخصوص ندانیم باز باید آن را انجام دهیم.
2.    دانستن فلسفه و حكمت‏های همه احکام ـ اگر برای همه غیر ممکن نباشد ـ برای بیشتر مردم غیر ممكن است و مانع از انجام وظایف و کار و زندگی آنها می‏شود. بنابراین لازم نیست دلیل همه احکام را همه مردم در همه زمانها بدانند.
3.    کسی که می گوید تا فلسفه احکام را ندانم به آن عمل نمی کنم خود را از فواید این دستورات محروم ساخته است. مانند بیماری كه بخواهد تمام جزئیّات نسخه یك طبیبِ حاذق را بررسی كند و رابطه آن را با مزاج خود تشخیص دهد و سپس به آن عمل کند. کسی که دستورهای خداوند را بر اساس حکمت می داند، نباید به خاطر اینکه دلیل حکمی را نمی داند از انجام آن تخلف کند.
4.    همین قدر كه احکام با عقل و علمِ ثابت مخالف نباشد، قابل پیروی است؛ مانند دستور طبیب كه همین قدر كه بدانیم طبابت او بر خلاف قوانین مسلّم طبّی و تندرستی نیست به آن عمل می‏كنیم؛ با این تفاوت كه در طبابت احتمال خطا و اشتباه می دهیم ولی در دستورات دینی، احتمال خطا و اشتباه هم نمی‏ دهیم.
5.    در جستجوی فلسفه احكام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیك برایش جست و جو نمود. اینکه همواره در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای پزشکی یا ... باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی كه بسیاری از احكام مصالحیِ معنوی دارند كه با علوم بشری و تجربی قادر به ردّ یا اثبات آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است. چنان كه در مورد روزه، علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن دست یابی به تقوا است.
6.    هر جا از قرآن و حدیث، دلیل محکمی بر فلسفه حکمی نداریم، بهتر است ساکت باشیم و با توجیهات و حدسیات، دلیل تراشی نکنیم.
7.    همان عقلی که ما را به فهمیدن فلسفه احکام دعوت می کند، همان می گوید: اگر علتِ حکمی را ندانستی، از آگاهان بپرس و اگر یقین داشتی آنها از طرف خداوند سخن می گوید، گفته آنها را بپذیریم و این همان تعبد در برابر اولیای دین است.
8.    اگر گوشه ای از فلسفه حکمی را فهمیدیم، نباید خیال کنیم تمام فلسفه آن حکم را درک کرده ایم. مگر با عقل و فکر محدود انسانی، می توان به عمق احکامی که از علم بی انتهای خدا سرچشمه گرفته، پی برد؟
9.    در دوران ائمه علیهم السلام از آنجایی که همه مردم قدرت هضم بسیاری از اسرار را نداشتند؛ ائمه (ع ) در جواب افرادی كه فلسفه احكام سوال می نمودند، مطالبی را كه مطابق با فكر و درك آنها بود، بیان می كردند. بدیهی است كه نمی شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چیزی است كه در آن روایت اشاره شده است؛ زیرا اگر پرسش كنندگان اسرار زیادتری را می خواستند، پیشوایان دینی مطالب زیادتری می گفتند.

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر