درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

چکیده پنج جلسه سخنرانی حجت الاسلام پناهیان با موضوع چگونه یک نماز خوب بخوانیم ؟

1.    به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتند: "یا رسول الله! آن جوانی كه پشت سر شما نماز می خواند، چشم چرانی می كند و بعضی از گناه هایی از این قبیل هم دارد؛ نصیحتش كنید حالا كه پشت سر شما نماز می خواند آن عیبش را هم كنار بگذارد. رسول گرامی اسلام جواب دادند: نمازش درستش می كند.
می گویند: نگاهمان را نمی توانیم كنترل کنیم. آن یكی می گوید: زبانم را نمی توانم كنترل کنم. هركسی هر چه را می گوید نمی توانم برای این است که یک كار می توانسته انجام بدهد؛ امّا انجام نداده است و آن هم به وقت "الله اكبر" گفتن است.  (مواظبت بر نماز اول وقت می تواند سبب کنترل نگاه و زبان شود.)
2.    مؤمن مریض می شود، تصادف می كند، با گرفتاری ها درگیر می شود؛ امّا هرگاه احساس كردید این مشكلات زیادی اتفاق می افتد بدان نماز را كم گذاشتی. نمازت را درست كن و مطمئن باش آنها هم برطرف می شود. مؤمن دچار هوس گناه می شود، مؤمن دچار مكائد شیطان رجیم می شود؛ امّا اگر دیدی خطا كاری ها دارد از حد می گذرد و دیگر با خدا ارتباط نداری، اولین كاری كه می كنی نمازت را درست كن. بعضی ها می گویند: خدا مگر من چه كار كردم که باید اینقدر بدبختی بكشم؟! اینها باید درست حرف بزنند؛ یعنی باید بگویند: خدایا! مگر من بد نماز می خوانم كه اینقدر گرفتار می شوم؟
3.    حاج آقا به ما بگویید برویم به بینمازها چطور توضیح بدهیم نماز بخوانند؟ شما عزیز نمی خواهد بروی به آنها بگویی كه چرا نماز بخوانند، خودت با نماز خواندنت چه گلی به سر خودت زده ای؟ حظّی كه از نماز خواندن بردی نشان بده به اهل عالم، همه نماز خوان می شوند. هر چه بی نماز تو عالم هست تقصیر نمازخوان هاست! چرا؟ چون به ما نگاه می كنند و می گویند: تو که مثلاً نماز خواندی چه كار كردی؟ چه فایده ای برایت داشته؟ نماز اخلاقت، رفتارت، كجای وجود تو را آباد كرده است که بقیه جذب بشوند؟

۴.    یک قاعده ی طلایی یادتان باشد؛ تا خوب ها خوب تر نشوند بدها خوب نمی شوند.
چه كار كنیم همه نمازخوان بشوند؟ جواب: آنهایی كه نمازخوان هستند یک كاری كنند كه بهتر نماز بخوانند. به همین سادگی. بعد می آیند به تو می گویند: كه چرا اینقدر با نشاطی؟ تو چرا كینه به دلت نمی آید؟ تو چرا عصبانی نمی شوی؟ تو چرا حسرت زده نمی شوی؟ تو هم می گویی: والّا من نمی دانم فكر كنم مال نماز است!
5.    متأسفانه تا می گوییم نماز خوب، بعضی ها فكر می كنند: "نمازی كه از اول تا آخرش اشك بریزی؛ از خوف خدا بلرزی و بترسی یا اینکه آدم مستقیماً با خدا صحبت كند!"
خیر! نماز عبادتی نیست كه لازم باشد آن را با حال بخوانید؛ با اشك بخوانید؛ با سوز و عشق بخوانید؛ چون شما خیلی هم که اهل گریه و سوز باشید به فرموده ی امام علی علیه السلام بعضی وقت ها انسان حال عبادت دارد، بعضی وقت ها حال عبادت ندارد. به هیچ وجه عبادتی كه روزی پنج بار باید بخوانی لازمه اش این نیست كه با گریه و حال بخوانی. اگر بنا بود نماز را با سوز و حال بخوانی خدا می فرمود: نماز را هرگاه حال داشتی بخوان؛ ولی اتفاقاً خداوند متعال دستور نماز را یک جوری داده كه حالت را هم بگیرد!
6.    نماز ذلیل شدن درِ خانه خداست. غرق بازی، غرق كار، غرق استراحت هستی، یکهو "الله اكبر". حالت گرفته شد، مؤذن اذان گفت؟ بلند شو تا آدم بشوی! كتك نماز را بخور. چرا خدا خواب شیرین شما را بهم زده است "الله اكبر" بلند شو! می خواهد حالت را بگیرد. دیگر نبینم بگویی نماز عشق بازی در خانه خداست. این زوده برای ما عزیز دلم.
من از شما می پرسم نماز را غلط بخوانی نماز باطل میشود یا اشك نریزی باطل میشود؟
بنا نیست تو لذت ببری؛ بناست تو نماز بخوانی خدا از نماز تو لذت ببرد، خوشش بیاید، بعد كه خوشش آمد، ممكن است با تو رفیق بشود و بغلت بگیرد.
7.    یکی گفت: من چه كار كنم از نماز خواندن لذت ببرم؟ گفتم: پس كی می خواهی آدم بشوی؟ گفت: یعنی چی؟ گفتم: خدا گشته یک عبادتی را پیدا كرده آورده كه تو از آن لذت نبری. نماز طبیعتاً چون تكراری است، لذتش از بین می رود. نماز را این گونه قرار داده تا تو آدم بشوی، رشد كنی و بالا بروی.
اگر در ابتدای نماز خواندن لذت ببری، رشد پیدا نمی كنی. نماز آن وقتی چرك روحت را می گیرد كه لبه زبر نماز بیاید روحت را بساید.
8.    خداوند متعال می دانست ما عاشق او نیستیم. ما عارف او نیستیم. خداوند متعال می دانست با چهل سال عبادت كم كم آدم شیرینیِ گفتگوی با خدا را به دست می آورد. کسی که می گوید: من وقتی نماز خوب می خوانم كه شیرینی عبادت كردن را به دست بیاورم. چه كار كنم شیرینی عبادت كردن را به دست بیاورم؟ دنبال نماز كه نیست؛ دنبال هوسرانی است. می خواد همه ی زندگیش شیرین باشد! فكر می كند نماز خواندن مثل كارتون تام و جری است كه بنشیند پایش و از تماشایش لذت ببرد. اگر خدا می خواست، نماز را برای همه آدم ها شیرین قرار می داد.
9.    استاد دانشگاهی پرسید: بچه من نماز نمی خواند؛ كم نگذاشتیم تو تربیتش! شما بفرمایید چه کنیم؟
گفتم: نماز را به پسرت چگونه معرفی كردی؟ گفت: حاج آقا گفتیم نماز عبادت است [و كم كم رسید به این جملات] نماز خواندن عشق بازی با خداست، مناجات با محبوب است، راز و نیاز با ربالعالمین است، هی از این شعارها. بچه اش هم ایستاده سر نماز هی گفته: راز كو؟ نیاز كو؟ من اگر رازی داشته باشم همین جوری به خدا می گویم. الان من سر درسم هستم، سر كار و بارم هستم حال عشق بازی ندارم.
گفتم: خیلی اشتباه نماز را معرفی كردی. بچه هِی می رود سراغ نماز هِی لذت نمی برد فكر می كند از نماز طَرفی نبسته، خودش را شكست خورده ی نماز می بیند. نماز در ابتدا عشق بازی با خدا نیست.
10.    خدایی كه می داند ما با نماز عشق نمی کنیم، چرا این نماز را برای ما واجب كرده است؟ آیا بهتر نبود خدا صبر كند، ما عاشق بشویم ما عارف بشویم آنگاه بفرمایند نماز بخوانید؟ خدایا! تو كه می دانی بندگان تو عموماً توجّه سر نماز پیدا نمی كنند، چرا بر آنان نماز را واجب كردی؟
خدا می فرماید: من خودم انسان را خلق كردم. من نخواستم اینها بیایند از چهارده سالگی عارفانه نماز بخوانند؛ عاشقانه نماز بخوانند؛ من خواستم اینها مؤدبانه نماز بخوانند. نماز در قدم اول رعایت ادب است، نه ابراز محبت به پروردگار عالم.
11.    نماز در مرحله اول رعایت ادب است، نه عشق بازی با خدا. نماز در مرحله اول سختی دادن به خود است، نه خوشی داشتن معنوی!
سر نماز سرتان را بخارانید مكروه است. هر حركت اضافی سر نماز مكروه است. این موضوع به قدری مهم است كه در روایات داریم شیطان در بعضی وقت ها اگر بتواند بر كسی تسلط پیدا كند سر نماز به محضی كه الله اكبر گفت، با اینکه از صبح تا وقت نماز صورتش نمی خارید؛ اما شیطان پوست صورتش را در نماز به خارش می اندازد، به عشق اینكه یک ذره این بی ادبی كند.
12.    یک رو به جوانی گفتم: چند دقیقه وقت گذاشتی كه قرائت نمازت را عربی كنی؟ گفت: اصلاً چرا من باید عربی نماز بخوانم؟ گفتم: ببخشید! اصلاً شما چرا در نماز باید یک ركوع و دو تا سجده بری؟ گفت: خب اینها را خدا تعیین كرده. گفتم: خب این را هم خدا تعیین كرده.
13.    با بچه هایم در خانه توپ بازی می كردم. همین طور كه داشتیم بازی می كردیم، یکباره اذان شد. گفتم: خب برویم نماز. گفت: اِه! نه بابا بمان بازی كنیم. گفتم: نه دیگر اذان شده بروم نماز، بعداً ادامه بازی. گفت: یعنی من هم بیایم. گفتم: نمی دانم هر جور خودت می دانی. گفت: آخر نماز سختم است و بازی شیرینه. گفتم: من هم همینجوری ام، برایم بازی شیرین است! گفت: بابا! برای شما هم سخته؟ گفتم: آره. گفت: پس برای چه می روی؟ گفتم: تا آدم یک كار سخت نكند آدم نمی شود، می خواهم آدم بشوم. گفت: پس من هم می آیم.
تمام شد؛ ما دیگر در خانه به كسی نگفتیم نماز بخوان. راستش را بگوییم بهتر نیست تا بخواهیم اِفه بیاییم؟
14.    تا می گویند نمازِ خوب، ذهنتان به نمازهای اولیای خدا نرود. هیچ کار ما شبیه اولیای خدا نیست که حالا نمازمان بشود مثل نماز امیرالمؤمنین (علیه السلام) . معمولاً می خواهند ما را نصیحت بکنند به ما می فرمایند: این چه نمازی هست! امیرالمؤمنین هنگام وضو گرفتن رنگ چهره اش می پرید از خوف خدا. خب این جور تبلیغات کردن در مورد نماز پاک ما را نا امید می کند. ما هیچ موقع این جور نخواهیم شد. ما به قدری با خدا فاصله داریم که خیلی هنر کنیم، گاهی دلمان تنگ بشود برای خدا! نماز امیرالمؤمنین (علیه السلام) را آدم در نظر میگیرد دیگر از خودش نا امید می شود.
15.    قدم اول در نمازِ خوب خواندن، نماز مؤدبانه خواندن است. نماز مؤدبانه خواندن یعنی چه؟ یعنی خدایا من حال دارم یا ندارم، عشق به تو دارم یا ندارم، از تو می ترسم یا نمیترسم، زورم می آید نماز بخوانم یا زورم نمی آید، به هر حال من باید ادب رعایت بکنم. عین یک سربازی که در پادگان به او می گویند: از امروز فرمانده ی خودت را دیدی پا میکوبی و دستت را می بری بالا. وقتی فرمانده ات خواست برود، تا فرمانده نرفته تو نباید حالت راحت باش داشته باشی. (حال داری یا نداری، عشق داری یا نداری، زورت می آید یا زورت نمی آید، نماز بخوان به جهت ادب در برابر پروردگار)
مؤدبانه نماز خواندن؛ یعنی سر وقت نماز خواندن؛ قرائت درست داشتن؛ مستحبات حداقلی نماز را به جا آوردن.
16.    چرا ما سر نماز به جای "الله اکبر"، "الله رحمن" نمی گوییم؟ آیا بهتر نبود بگوییم خدای مهربان. دل ها بیشتر جذب نمی شد برای نماز؟ تا اینکه اول نماز از کبریایی خدا حرف می زنیم.
چرا در مقابل کبریایی خدا سر به تربت و خاک می گذاریم؟ چرا در هر رکعت یک رکوع و دو سجده داریم؟ برای اینکه نماز می خواهد عظمت خداوند را در دل ما بنشاند.
17.    اگر من سؤال کنم آیا لازم است ما عاشق خدا بشویم، همه محکم می فرمایید: بله؛ ولی میپرسم که آیا لازم است خدا در قلب ما عظمت داشته باشد؟ آرام می فرمایید: بله؛
عزیز من! کوچه ای که می خواهی از آن عبور بکنی تا به خانه ی عشق به خدا برسی، در آن کوچه باید اول احساس عظمت خدا در دلت بنشیند.
18.    چرا بعضی ها دوست دارند قدرت خدا را حذف کنند؛ عظمت خدا را حذف کنند؛ فقط با خدا عشق بازی کنند؛ چرا؟
انصافاً چقدر نشستهاید در جلساتی که از عشق و محبّت و مهربانی خدا سخن گفته شده است و شما هم اشک ریختید و حال کردید؛ ولی وقتی رفتید بیرون باز اوضاع همان اوضاع شده است.
19.    عظمت خدا تولید خودت است. خودت باید عظمت خدا را در دلت تولید کنی. هر چقدر نماز را مؤدبانه تر خواندی، در احکام و آداب نماز از امر خدا حساب بردی، خدا در دلت عظمت پیدا می کند.
آقای من نسبت به هر کسی ادب رعایت کنی، اُبهّتش به دلت می نشیند. دوست نداری اُبهّت خدا به دلت بنشیند؟
آقا چرا من عظمت خدا را درک نمی کنم؟ حتماً سر نماز سرت را خاراندی، حتماً چشم هایت را این ور و آن ور گرداندی، حتماً کلمات نماز را شسته و رفته اداء نکردی.
20.    برای اینکه عظمت خدا در دل ما بیافتد، اولین صفتی که از خدا باید در دل ما بنشیند، با آن انس پیدا کنیم و عمیقاً آن را درک کنیم، کبریایی خداست؛ چون ذکر محوری نماز الله اکبر است. دیگر اذکار نماز هم عظمت و علوّ خدا را یادآور است. در "سبحان ربّی العظیم و بحمده" دوباره از عظمت می گویی و در "سبحان ربّی الأعلی و بحمده" از علوّ. گویا نماز چیزی جز القای کبریایی خدا در دل انسان نیست. سجده خیلی قشنگ است. آدم نهایت کوچک شدنش را پیش خدا تمرین می کند.
21.    واجبات نماز طوری قرار داده شده  که برای انسان معمولاً خسته کننده و تکراری است. همین را بپذیریم. فکر کنیم که چرا خدا، نماز را اینقدر تکراری و به یک قبله و با یک ذکر قرار داده است. بگوییم: خدایا خواستی شیرینیهای نماز از من گرفته بشود؛ چون یک عمل جدیدی نیست تا در آن لذت باشد؛ پس اگر این را ندارد چه دارد برای من؟ آن را به من بده. آن وقت خواهی دید که این نمازِ تکراری فلسفه ی اولش این است که به آدم ادب یاد بدهد.
22.    من بارها به خدا گفتم: خدا بگذار من گاهی نماز نخوانم، عوضش نماز پیش من شیرین بشود. خدا می فرماید: نمی خواهد، نماز را باید همیشه بخوانی، دنبال شیرینی اش نباش، دنبال عوض کردن خودت باش. نماز چون تکراری است شیرینی اش از ما گرفته می شود. خدا هم می داند که شیرینی اش گرفته می شود. چه چیزش باقی می ماند؟ ادبش.
23.    اگر نماز برای کسی خسته کننده است و می خواهد زود نماز را تمام کند، یک "سبحان ربی العظیم و بحمده" دیگر بگوید. نترس؛ از نماز فرار نکن، فقط دنبال شیرینی اش نباش. اگر فقط دنبال شیرینی  نماز باشی می گویی هر وقت شیرین شد می خوانم؛ تلخی اش را بپذیر.
24.    شرط اینکه نماز آدم را ادب کند این است که آدم بپذیردش. حال نداشتی بلند شو بایست محکم نمازت را بخوان، دیدی وضو را تند می گیری بگو صبر کن، آرام وضو بگیر. از اول با خودت لج کن. این را می گویند جهاد با نفس. برای نماز، جهاد با نفس نمی کند و با خودش در نمی افتد، آن وقت   می گوید: خدا امام زمان ما را به ما برگردان. خب، آقا که بیایند که تو باید بری جهاد! تو دو دقیقه وقت برای خدا، برای نماز نمی دهی، می خواهی بروی پا رکاب حضرت جان بدهی برای خدا؟!
البته، اگر آدم آقا را ببیند اینقدر آدم می شود که هم جان بدهد هم وقت برای نماز بگذارد؛ ولی تا من و تو وقت ندهیم برای نماز معلوم نیست آقایمان بیایند.
25.    همه ی بدبختی های ما نتیجه ی دل بستن به دنیاست. همه ی گرفتاری ها، اعصاب خوردی ها، افسردگی ها. شیعة مؤمن قرصِ رفع اضطراب و افسردگی بخورد؟! زخم معده و اثنی عشر بگیرد؟ یکی از فواید نماز مؤدبانه "تلقین عظمت خدا در دل انسان" است. نماز مؤدبانه، تو و تکبر تو را در مقابل خدا خورد می کند و کبریایی خدا را به تو تلقین می کند. خدا پیش آدم عظمت پیدا می کند، سپس غیر خدا یعنی دنیا، پیش چشم ما خوار می شود.
26.    بعضی پدرها می گویند: پسرم رفته سربازی سر به راه شده است. چرا آدم برود سربازی سر به راه می شود؟ چون از بس به او سخت می گیرند، از بس موشک ضدحال می زنند تا بتواند یک ضدحال به دشمن بزند. آن وقت آرام می شود. از پادگان که در می آید دیگر از دیوار راست بالا نمی رود. مؤدبانه می نشیند، می تواند صبر کند، می تواند تحمل بکند، درست است رفقا؟
قبل از اینکه بخواهیم برویم سربازی ادب بشویم، بیاید در خانه خدا سرِ نماز ادب بشویم، خیلی قشنگ تر نیست؟ "والبهائم لایتأدب الّا بالضّرب" ؛ چهارپایان، ادب نمی شوند مگر با چوب. آدم ها با نماز ادب می شوند.
27.    اگر درست ضعیف است، ذهنت ضعیف است خواستی حافظه ات قوی بشود، نماز خوب و اولِ وقت بخوان. بوعلی سینا هر موقع مسئله علمی را نمی توانستند حل بکنند، می رفتند دو رکعت نماز می خواندند. (بوعلى سینا در زندگینامه خود مى‏گوید: من شاگرد نمازم؛ زیرا هر وقت مشکل عملى براى من پیش مى‏آمد وضو مى‏گرفتم و به جامع شهر (مسجد جامع) مى‏رفتم و در آن‏جا دو رکعت نماز مى‏خواندم و حل مشکلم را از خدا مى‏خواستم و حل مى‏شد! (روضات الجنات، ج 3، ص 160).
28.    کسی می پرسید: آقا من چیکار کنم مشکلاتم زیاد است؟ گفتم: سرِ نمازِ اول وقت مشکلاتت را فراموش کن. بگو بی ادبیست درِ خانه خدا من در فکر مشکلاتم باشم. مشکلاتت را مثل کفش بگذار دم در برو درون نماز. بعد از نماز یا تو بزرگ می شوی دیگر ناله نمی زنی از مشکلت، یا مشکلت کوچک می شود و دیگر ناله زدن ندارد. (آثار نماز اول وقت را بعد مدتی مداومت، مثلا چهل روز احساس         می کنیم)
29.    یک نفر می گفت: من چطوری سیر و سلوک کنم؟ گفتم: آدم حسابی ها که می گویند فقط نماز بخوان، همان نماز درستت می کند. گفت: چطوری؟ من استاد اخلاق می خواهم. گفتم: هر اذانی یک صدا زدن خصوصیست برای کندن تو از یک وضع بد، لحظه ی فرصت طلایی را از دست نده، مربّی تو خداست. هر لحظه اذان گفتند یعنی تو در یک حالتی هستی که اگر الان بلند بشوی به نماز، تکبر یا حسادتت یا ... از بین می رود. خداوند لحظات قبل از نماز تو را برایت طراحی می کند. برای مغازه دار، مشتری می فرستد، می گوید با فروشنده بحث کن. بعد صدا می زند: ملائکه من وسط حرف هایش اذان بگویید، اگر بلند شد خیلی نورانی خواهد شد. بدبخت ول نمیکند برود نماز بخواند، سیاه باقی می ماند. فقط کافیست شما سرِ اذان تا آنجایی که ممکن است ول کنید پا شوید نماز بخوانید، یکی یکی بدی های وجودتان از بین می رود. نبین اذان برای همه است. اذان دعوت نامه خصوصی برای توست!
30.    شما استاد اخلاق می خواهی؟ نماز، استاد رساندن انسان به سوی خداست. نماز زنده است، با شعوراست، متحرّک و فعّال است، بصیر و آگاه است. نماز هر کسی متناسب با نماز خوانش کاری می کند. نماز، یک فعالیت مرده ی بی روح عمومی نیست که همه با هم آن را انجام بدهند. من اگر حبّ مقام دارم، نمازم حبّ مقامم را برطرف می کند؛ اگر حبّ مال دارم، حبّ مالم را برطرف می کند؛ اگر حبّ شهوت دارم، حبّ شهوتم را برطرف می کند؛ اگر تکبّر دارم تکبّرم را زائل می کند.

(منبع : کتاب منبر و محراب ؛ چکیده ای از متن سخنرانی ها؛ صفحه 49 تا 96)

نظرات

    • عارف عباسی

      im very happy.i wanna keep going mare than last for this site
    • عارف عباسی

      i think you write abou foot ant problems
  1. سلام
    تعرفه طراحی قالب دیزاینر 50% کم شد ، منتظر سفارش شما هستیم
    طراحی قالب با قیمت کم و مبلغ پیشنهادی شما ...

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر