تبلیغات
آثار و برکات نماز در دنیا،برزخ و قیامت - فلسفه اوقات نمازهای پنج گانه چیست؟

درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

فلسفه اوقات نمازهای پنج گانه چیست؟


پیامبر خدا (ص) در روایتی فلسفه اوقات نمازهای پنج گانه را چنین بیان نموده اند:
نماز در صبح؛ «... پروردگارم مرا امر نموده كه قبل از طلوع خورشید و قبل از آن كه كافر برای آفتاب سجده كند، نماز صبح بخوانم؛ تا آن كه امتم برای خداوند سجده نمایند...»
نماز در ظهر؛ « همانا در هنگام زوال آفتاب، همه چیز دراین عالم خلقت خداوند سبحان را تسبیح می گویند و به حمد خدا مشغول می شوند مگر عرش خدا، و دراین موقع خداوند بر من درود می فرستد، در این ساعت خداوند نماز را بر من و امتم واجب ساخت كه در قرآن مجید آمده است... و این ساعتی است كه جهنمیان را در قیامت به جهنم وارد می كنند، پس در این ساعت هر مؤمنی در حال ركوع یا سجود یا قیام مشغول باشد خداوند سبحان جسدش را بر آتش جهنم حرام می گرداند.»
نماز عصر؛ «و آن در ساعتی است كه حضرت آدم از آن میوه كه از خوردن آن نهی شده بود، خورد و خداوند او را از بهشت خارج كرد. پس خداوند ذریه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود، و خداوند سبحان این نماز عصر را برای امت من نیز اختیار نمود و این نماز از محبوبترین نمازها در نزد خداوند است و مرا سفارش نمود به حفظ بیشتر این نماز در بین نمازهای یومیه.»
نماز مغرب؛ «و آن در ساعتی است كه خداوند سبحان توبه حضرت آدم را در آن ساعت قبول نمود، و پذیرفتن توبه آدم بعد از سیصد سال پس از خوردن حضرت آدم از آن میوه درخت كه نهی شده بود، طول كشید ... حضرت آدم سه ركعت نماز مغرب به جا آورد، ركعتی برای خطای خویش و ركعتی برای خطای همسرش حوا و ركعتی برای قبول توبه اش، پس خداوند این سه ركعت را برای امتم واجب كرد. در هنگام مغرب دعاء مستجاب می شود، پروردگارم به من وعده داده كه دعای مؤمنین را در این وقت مستجاب نماید.»
نماز عشاء؛ «... پروردگارم به من و امتم به نماز عشاء امر فرمود، برای نورانیت قبر و روشن ساختن آن و این كه به من و به امتم نوری روی صراط عطا فرماید، و هر كس قدمی در راه نماز عشاء بردارد، خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام می گرداند و این نمازی است كه پروردگار آن را برای مرسلین و انبیای قبل از من اختیار نمود.»


همچنین امام رضا ـ علیه السلام ـ فرمودند:
«چنانچه كسى بپرسد كه، چرا نماز در این اوقات (معین و مخصوص) بدون تقدم و تأخر واجب شده است، جواب این است كه این اوقات براى همه مردم روى زمین واضح است و عالِم و جاهل آن را به چهار وقت مى شناسند:
ü    غروب آفتاب خود آشكار و معلوم است كه در آن، نماز مغرب واجب شده است
ü    فرو رفتن سرخى آفتاب (شفق) پس از غروب خورشید معلوم و مشهور است كه آن وقت نماز عشاء است
ü    همچنین طلوع فجر روشن و آشكار است و آن، وقت نماز صبح است
ü    و زوال شمس نیز آشكار و معلوم است و در آن ظهر واجب مى شود و براى عصر وقت مخصوص و معینى مانند نمازهاى دیگر است و وقت آن پس از انجام ظهر است.
فلسفه زمان نماز صبح :
خداوند دوست داشته كه بندگانش قبل از هر كارى، ابتدا طاعت خداوند را انجام دهند؛ پس ایشان را در اول طلوع روز، امر كرده است كه به عبادتش بپردازند و سپس در پى كار و روزى خویش روند و امر دنیاى خود را اداره كنند، پس در این وقت نماز صبح را بر ایشان واجب كرد و
فلسفه زمان نماز ظهر:
بندگان چون نیم روز شود از كار دست كشند و آن وقتى است كه مردم به جاى خود بازگردند و لباس از تن به در آرند و بیاسایند و به خوردن مشغول شوند و استراحت كنند و در چنین هنگامى خداوند آنان را امر فرموده كه ابتدا به ذكر و عبادت او بپردازند، از این رو ظهر را بر ایشان واجب كرده است تا به آن آغاز نمایند و سپس به كارهاى دیگر بپردازند.
فلسفه زمان نماز عصر:
وقتی بندگان امور شخصى را انجام دادند و خواستند پى كار و كسب خود روند باز دستور نماز عصر را داده كه آن را انجام دهند، و سپس به كارى كه در نظر دارند رهسپار گشته و به اصلاح آن امر دنیایى خود پردازند،
فلسفه زمان نماز مغرب:
چون شب شد، لباس از تن بیفكنند و به جایگاه و منزل بازگردند، پیش از هر كار باید به عبادت و ذكر پروردگارشان ابتدا كنند و بعد به امور دیگر بپردازند، از این رو نماز مغرب را بر ایشان واجب فرمود.
فلسفه زمان نماز عشاء:
چون وقت استراحت و خواب آید و از كوشش فراغت یافتند خداوند دوست داشته است كه در آغاز به عبادت و طاعت او پردازند، سپس در پى امورى كه مى خواهند انجام دهند روند و آنچنان باشند كه ابتدا كرده باشند در هر فصلى از ساعات شبانه روز به طاعت و پرستش او، و از این جهت در این وقت نماز عشاء را واجب كرد.
پس چون این دستور را به كار بندند او را فراموش نخواهند كرد و از او غافل نخواهند شد و در این صورت دلهایشان سخت نگردد و رغبتشان نكاهد.

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر