درباره سایت

عارف عباسی(دانشجو معلم شهید بهشتی فارس)
پل ارتباطی:
09336396030
telegram: @arefi75
.
.
.
بر خاک افتادن ...

لیاقت و سعادت می خواهد، اگر که در برابر خداوند متعال باشد ،

ذلت و شقاوت می خواهد ، اگر در برابر غیر خدا باشد ؛

لیاقت و سعادت برایت آرزو دارم ...

با سلام
بیشتر نوشته های این وب که شامل آثار و برکات نماز است دست نویس بوده و کپی از آن با نام منبع مجاز است

آخرین مطالب

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

فرق كسى كه نماز مى خواند و گناه مى كند با كسى كه گناه نمی کند و نماز هم نمى خواند چیست؟


باید دانست تصور اینكه كسی بی نماز باشد و گناه نکند محال است، چرا كه کمترین گناهی كه چنین فردی در هر روز انجام می دهد ترك نماز است که از گناهان كبیره می باشد.

با این حال چند تفاوت بین نمازگذارِ گناه کار با بی نمازی که در ظاهر گناه نمی کند وجود دارد:

1.      امید به نجات و عاقبت بخیری نمازگذار بسیار بیشتر از بی نماز است، همانگونه كه پیامبر خدا (ص) نسبت به جوان نماز خوانی كه مرتكب گناه نیز می شد فرمود: یك روز نمازش او را از گناه باز می دارد و چیزی هم نگذشت كه آن جوان توبه كرد. [1]

2.      نمازگذارِ گنه کار نسبت به بی نماز، بیشتر در معرض بخشش و رحمت الهی قرار دارد زیرا نماز گناهان را ریخته و از بین می برود. سلمان فارسی (ره) می گوید: «با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در سایه ی درختی بودیم، یک شاخه از آن گرفته و آن را تکان داد پس یک برگی از آن افتاد. فرمود: «نمی پرسید که چرا چنین کردم؟» عرض کردیم به ما خبر دهید ای رسول خدا ! فرمود: « به تحقیق شخص مسلمان هرگاه به نماز قیام می کند گناهانش می ریزد همان طور که برگ های این درخت می ریزد» [2]

3.      طبق روایت امام صادق (ع) اگر در قیامت نماز انسان مورد قبول خداوند قرار گرفت سایر اعمال خوب انسان نیز مورد قبول واقع می شود و الا اعمال نیك انسان ارزشی نخواهد داشت.[3]پس هیچ عمل خوب بی نماز مورد قبول قرار نمی گیرد چون اصلا نمازی نخوانده تا قبول یا رد شود، ولی اگر نمازِ نمازگذار مورد قبول درگاه خداوند قرار گیرد هرچند گناه كار باشد بقیه اعمال نیك وی نیز قبول می شود.

 



[1] - وَ رُوِیَ‏ أَنَّ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ كَانَ یُصَلِّی الصَّلَاةَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ یَرْتَكِبُ الْفَوَاحِشَ فَوُصِفَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ صَلَاتَهُ تَنْهَاهُ یَوْماً مَا فَلَمْ یَلْبَثْ أَنْ تَابَ. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏79 ؛ ص198)

[2] - عَنْ أَبِی عُثْمَانَ قَالَ: كُنَّا مَعَ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ رَحِمَهُ اللَّهُ تَحْتَ شَجَرَةٍ فَأَخَذَ غُصْناً مِنْهَا فَنَفَضَهُ فَتَسَاقَطَ وَرَقُهُ فَقَالَ أَ لَا تَسْأَلُونِّی عَمَّا صَنَعْتُ فَقُلْنَا أَخْبِرْنَا قَالَ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی ظِلِّ شَجَرَةٍ فَأَخَذَ غُصْناً مِنْهَا فَنَفَضَهُ فَتَسَاقَطَ وَرَقُهُ فَقَالَ أَ لَا تَسْأَلُونِّی عَمَّا صَنَعْتُ قُلْنَا أَخْبِرْنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ الْمُسْلِمَ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ تَحَاتَّتْ عَنْهُ خَطَایَاهُ كَمَا تَحَاتَّتْ وَرَقُ هَذِهِ الشَّجَرَة ؛ (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏79 ؛ ص208)

[3] - امام صادق علیه السلام فرموده : «نخستین چیزى كه در روز قیامت بنده براى آن مورد حسابكشى قرار میگیرد و بآن رسیدگى میكنند نماز است، اگر نماز پذیرفته شد سایر اعمالش نیز پذیرفته مى‏شود، و هر گاه نماز مقبول نیفتاد و به بنده باز گردانده شد باقى اعمالش نیز مردود و باز گردانده خواهد شد.» ؛ «أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ عَلَى الصَّلَاةِ فَإِذَا قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ عَلَیْهِ رُدَّ عَلَیْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ» ؛ (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص208)

فلسفه آرام خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز مغرب و عشا چیست؟


جهر و اخفات در نماز - چنان چه از بعضی از روایات استفاده می شود - یکی از سنت‏های پیامبر اکرم(ص) است که خداوند خواسته با این سنت امت را نسبت به پایبندی به سیره و سنت پیامبرش آزمایش کند چنانکه خودشان می فرمودند: «نماز بخوانید آن گونه که من می خوانم»
همچنین امام رضا ـ علیه السلام ـ فرمودند:
«علت اینكه بعضى نمازها باید بلند و بعضى آهسته خوانده شود این است كه نمازهایى كه باید بلند خوانده شوند (صبح، مغرب، عشاء) در اوقاتى است كه هوا نسبتاً تاریك و واجب است بلند خوانده شوند كه اگر كسى از آنجا عبور مى كند، بداند كه جماعتى در آنجا نماز مى خوانند تا اگر خواست به آنها ملحق شود؛ چون تاریكى مانع دیدن اوست و بلند خواندن باعث مى شود او صداى نمازگزاران را بشنود. ولى دو نمازى كه آهسته خوانده مى شوند (ظهر و عصر) به دلیل اینكه روز است و عملشان كاملاً قابل رؤیت است، احتیاج به بلند خواندن ندارد.»
همچنین از امام صادق ـ علیه السلام ـ سؤال شد كه چرا باید نمازهاى جمعه، مغرب، عشاء و صبح را بلند خواند ولى نماز ظهر و عصر را آهسته؟ حضرت فرمودند: «زیرا پیامبر ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ وقتى به معراج رفتند اولین نمازى كه خدا بر او واجب كرد، نماز جمعه بود؛ آنگاه خداوند به ملائكه امر كرد تا پشت سر پیامبر ـ صلى الله علیه وآله ـ بایستند و به پیامبر ـ صلى الله علیه وآله ـ دستور داد كه نمازش را بلند بخواند تا فضل و برترى خود را به ملائكه نشان دهد. سپس نماز عصر را بر او واجب كرد، ولى كسى را به پیامبر اضافه نكرد تا به وى اقتدا كند؛ از این رو دستور داد تا آهسته قرائت كند. سپس نماز مغرب را واجب كرد و ملائكه را به پیامبر ـ صلى الله علیه وآله ـ افزود. پس امر كرد تا بلند بخواند و همین طور در نماز عشاء. وقتى فجر نزدیك شد، پیامبر ـ صلى الله علیه وآله ـ از آسمان نزول كرد، آنگاه خداوند نماز صبح را بر او واجب كرد و امر كرد تا بلند بخواند تا فضل خود را به مردم نشان دهد، چنان كه به ملائكه فضل خود را نشان داده بود.»


آثار و برکات نماز
@barakat_namaz

لزوم پوشش بانوان در نماز

لزوم پوشش بانوان در نماز
سـؤال‌: اگر خدا جنسیت ندارد، چرا باید خانمها در نماز پوشش کامل داشته باشند؟

جواب‌: پاسـخ‌ ایـن‌ سـؤال طی مراحل زیر بیان می‌شود:

1. خداوند خالق جنس مذکر و مؤنث است(1) و نسبت به خداوند‌ جـنسیت معنی ندارد و از طرفی، عالم محضر خداست و به نهان و آشکار مخلوقات آگاه‌ و بیناست.(2) پس لزوم رعـایت‌ حجاب‌ در نماز به خـاطر نـامحرم و یا مذکر بودن خداوند نیست.

2. رعایت حجاب در نماز و غیر نماز فقط بر زنها واجب نیست، بلکه حفظ حجاب در محدوده معین بر مردان و زنان هر‌ دو لازم است؛ مثلاً پوشانیدن عورت و بعضی قسمتهای بـدن از دید انسانهای دیگر بر مردان و زنان واجب است. همچنین نماز خواندن با بدن برهنه در مردان و زنان هر دو موجب بطلان‌ نماز‌ است.

بنابراین، رعایت حجاب برای انسانها گاهی به خاطر وجود انـسانهای نـامحرم است و گاهی به خاطر صحت


ادامه مطلب
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات